آیت الله عاملی: سه عامل مهم ملت تقسیم شده، وطن تاریخی و هویت تحریف شده پایههای آذربایجانگرایی است/ در تفکر حیدر علی اف (آذربایجان گرایی) هیچ جایگاهی برای دین وجود ندارد
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۴۸۵۴۰
امام جمعه اردبیل گفت: حیدرعلی اف آذربایجان گرایی را در تقابل با دین قرار دادند در حالی که از هر آذربایجانی سوال کنید خود را مسلمان معرفی خواهد کرد و هیچ آذربایجانی نمیتواند از اسلام جدا شود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، آیت الله سید حسن عاملی عصر سهشنبه در چهارمین نشست تخصصی "آذریهای مسلمان و رسالت وحدت بخشی آنان در عصر حاضر"، با بیان اینکه 19 ژانویه و 31 دسامبر اظهار داشت: 19 ژانویه و 31 دسامبر نقطه تقابل ایران و جمهوری آذربایجان در دو موضوع تاریخ و هویت است، ما برای صیانت از تاریخ و هویت واقعی وارد مقوله 19 ژانویه شده ایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه 19 ژانویه 1990 زمانی بود که نشانههای فروپاشی سیستم شوروی نمایان شد، ادامه داد: آذربایجانیها از شمال رود ارس با اشتیاق به سمت مرزهای ایران حرکت کرده و باعبور از رود ارس با پرچمهای امام حسین (ع) در مساجد تجمع کردند و عملا تعلق خود را به دین اسلام اعلام کردند.
نمایندهی ولی فقیه در اردبیل گفت: تحمل این حرکت برای حکومت آذربایجان سخت بود و لذا حکومت وارد عمل شده دست به تحریف اقدامات صورت گرفته زد، طوری که این اقدام مردم آذربایجان را نه به عنوان بازگشت به ایران به عنوان وطن اصلی بلکه به عنوان برداشتن موانع برای تشکیل آذربایجان واحد و متحد ارائه کرد.
وی اذعان داشت: هرچند این اتفاق در 19 ژانویه رخ داده بود آنها برای کتمان ماهیت دینی این اقدام مبارک، با برنامههای حیدر علی اف آن را به روز 31 دسامبر و جشن کریسمس مسیحیان پیوند زدند و امروز میبینیم چندین سال است که سیاستمداران آذربایجان علیه ایران خطبه میخوانند و از اینکه ما را هموطن (بار معنایی حقوقی دارد) خود اعلام کنند ابایی ندارند.
این خطیب شهیر متذکر شد: از این رهگذر باید گفت هر چند آوار تبلیغات تزارها و شوروی نتوانست آذربایجانیها را از هویت واقعی خود جدا کند و این مایه خرسندی است و باید این واقعیت تاریخی تکریم شود اما برای آنکه توطئههای شوم در آینده اتفاق نیفتد ما روز 19 ژانویه را روز آذریهای مسلمان جهان اعلام کرده نام نهادیم تا همه ساله با بیان واقعیت های تاریخی از آن دفاع کنیم.
امام جمعه اردبیل با اشاره به دو موضوع تاریخ و هویت حول محور 19 ژانویه بیان داشت: سیاستهای سیاستمداران آذربایجانی از منظر حیدر علی اف آذربایجانچیلیق (آذربایجان گرایی) است که در آن هیچ جایگاهی برای دین وجود ندارد، دین باید در حوزه شخصی باشد، خداوند در مسجد و حسین در حسینیه بماند.
وی ادامه داد: وطن تاریخی تمامی آذریها هم آذربایجان است، اما تاریخ واقعی آذربایجان از بعثت، غدیر و عاشورا آغاز میشود هر آذری دو وطن دارد یکی جایی که به دنیا آمده است و دیگری وطن تاریخی و خاک پدری یعنی ایران است، روز 19 ژانویه در واقع حفظ خاک پدری و بازگشت به آغوش مادر بود ولی سیاستمداران آذربایجانی برای بیرون کشیدن آذربایجان از دل اسلام دست به تحریفات زیادی زدند.
عاملی در ادامه سخنان خود به تحریفات صورت گرفته اشاره کرده و اظهار داشت: گویا کشور مستقلی وجود داشته بنیانگذارش شاه اسماعیل بوده و پایتخت آن نیز اردبیل بوده است، در این میان روسها و ایران تبانی کرده و این دولت مستقل آذربایجان را دو پاره کردند (ملت تقسیم شده)!! اما ما میگوییم ما ملت غصب شدهایم و هنوز هم میگوییم که ملتی غصب شدهایم.
وی ادامه داد: در سال 1980 پس از شکست سیاست ایجاد یک منطقه خودمختار در آذربایجانِ ایران شورویها موضوع آذربایجان واحد را مطرح کردند، رهبری امام خمینی و تدبیر مقام معظم رهبری آن ها را در این موضوع ناکام گذاشته است لذا پس از گذشته نزدیک به سه دهه از سقوط فرقه دموکرات نیروهای آنها را پرورش داده و در سال 1358 وارد ایران کردند.
نماینده مقام معظم رهبری در استان اردبیل با اشاره به تحریف دوم با عنوان "وطن تاریخی" پرده برداشته و توضیح داد: از منظر آن ها وطن تاریخی آذربایجان است که حیدر علی اف این را تئوریزه کرده است، ما میگوییم وطن تاریخی ایران است، یعنی آذربایجان غیر از تاریخ ایران تاریخی ندارد.
وی ادامه داد: سه سال بعد از سال 1990 در کما بودند تا اینکه حیدر علی اف اعلام کرد که اقدام مردم آذربایجان برای همبستگی با آذربایجانیهای جنوب ارس بوده است، اما ما میگوییم نه برای همبستگی بلکه برای الحاق آمده بودند و طوماری که مردم نخجوان با شعار الله اکبر و لااله الا الله و به قصد پیوست به ایران نوشتند گویای این واقعیت است.
عاملی در مورد تحریف سوم را تحریف هویتی عنوان کرده و افزود: هویت مقوله ای است که نسلهای آینده تعیین خواهد کرد سمت و سوی حرکت آن به کجا باشد، باز تحریف این موضوع نیز از سوی حیدر علی اف صورت گرفت؛ آذربایجان گرایی را در تقابل با دین قرار دادند در حالی که از هر آذربایجانی سوال کنید خود را مسلمان معرفی خواهد کرد و هیچ آذربایجانی نمیتواند از اسلام جدا شود.
امام جمعه مردم اردیبل گفت: لذا ما بر اساس هویت واقعی آذربایجانیها می گوییم هویت دینی خود را حفظ کنند و با اتکا به پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) به تشکیل خانواده واحد جهانی همت کنند، در این میان انتظار داریم آنها هویت تاریخی و وطن خود را حفظ کرده و زبان ترکی آذربایجانی را به عنوان گنجینه گرانبهای ادبی محافظت کنند.
وی همچنین ضمن اشاره به کمکهای ایران به جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ افزود: فیلم رژه ژنرالهای ایرانی در مقابل حیدر علی اف در یوتیوب موجود است، دیالوگ ژنرال ایرانی و آذربایجانی در قره باغ از سوی ارمنستان ضبط شده و برای اعتراض به تهران فرستاده شد.
این خطیب شهیر تاکید کرد: در مراسم چهلم حاج علی اکرام بیانیه ای داده و درخواست کردم کمکهای ایران به آذربایجان در قره باغ آشکار شود، با اینکه یک روزنامه اصلاح طلب در آن موقع به بنده اهانت کرد ولی یکی از مسئولین آذربایجانی اذعان کرد: "صحبت های فلانی حقایق را به قدر کفایت گفته است.
وی افزود: در آن زمان روسیه، ایران و ترکیه به ما نزدیک می شدند، اما اگر ما از ایران کمک می گرفتیم چون مخالف سیاستهای آمریکا و روسیه بود آن ها و از همه مهمتر موساد ما را مجازات می کرد، دلایل زیادی وجود داشت از ایران کمک نگیریم، این کمک بار سنگینی بر دوش آذربایجان می گذاشت."
عاملی در پایان سخنان خویش خطاب به آذربایجانیها در شمال رود ارس گفت: پیام ما پیام صلح از پایتخت تاریخی شاه اسماعیل و از سوی رهبر بزرگ تمامی آذربایجانی ها، امام خامنه ای است،. پیام تبریک و توفیق روز افزون به مناسبت روز 19 ژانویه، روز آذری های مسلمان جهان و پیام تسلیت پیشاپیش برای 20 ژانویه (ژانویه سیاه) برای برادران و خواهران آذربایجانی داریم.
در ادامه با قرائت پیام کمیته اجرایی نشست از سوی جدیری رئیس بسیج اساتید دانشگاه قرائت شده و استاد نقیب شاعر و فرماندار پیشین پارس آباد به شعر خوانی پرداختند.
در بخش پایانی مراسم با انتخاب هیئت داوران و به دلیل ضیق وقت بخشهای اندکی از مقالات ارائه شده، از سوی دکتر پاشایی با عنوان " تبلور هویت اسلامی-ایرانی در شعر خاقانی"، دکتر جمال پور با عنوان "هویت اسلامی مردم جمهوری آذربایجان و نقش آن در مناسبات بین المللی" دکتر علی پور با عنوان "همگرایی و واگرایی در روابط ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان" و دکتر حسینی با عنوان "زین العابدین تقی اف و نقش وی در موضوع اتحاد اسلام" ارائه شد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۴۸۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با ۲۱ میلیون نفر بی سواد دمکراسی حاکم می شود؟
سواد دموکراسی می آورد. باورتان می شود؟ این گزاره ساده و عجیب حاصل ده سال پژوهش ژوزف هنریچ انسان شناس بلندآوازه دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور است. قصه روشن است. بی سوادی سیستمی ناکارآمدی و نادانی سیستمی میزاید و این سیستم ها هم برای حفظ قدرت چاره ای جز خودکامگی و استبداد و زورگویی ندارند. همچنین این سیستم ها به دلیل ناکارِآمدی و نادانی، نظام آموزشی را هم ناکارآمد می کنند و موجب گسترش بی سوادی همگانی می شوند. برآیند این وضعیت تقویت و بازتولید خودکامگی و استبداد است.
مشکل اصلی کجاست؟ این هم روشن است. ساختار شناختی و مغزی انسان بی سواد فاقد ذهن تحلیلی و انتقادی است و نمی تواند پیچیدگی ها را تجزیه و تحلیل نماید. اجازه دهید به نتایج پژوهش هنریچ نگاهی کنیم.
-هنریچ و همکارش ابتدا در ۲۰۱۰ نتایج تحقیق شان درباره راز توسعه دموکراسی در جوامع غربی را در مجله نیچر منتشر کردند. آنها گفتند مردمان غربی با دیگران تفاوت دارند و گونه ای انسان متمایز از دیگر مردمان خردمند هستند که توانسته اند سامان دموکراتیک در کشورهای شان تاسیس کنند. نام این گونه را انسان کژدیس نهادند. انتشار این مقاله سر و صدا کرد و هنریچ پژوهش هایش را ادامه داد و در ۲۰۲۰ کتاب" انسان کژگونه؛ دمکراسی، برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی" (۱۴۰۱) را منتشر کرد.
-پرسش هنریچ معمای جهان امروز است: جوامع غربی دموکراتیک چگونه از دولت های پیشامدرن به دولت های مدرن دموکراتیک رسیدند اما سایر کشورها نرسیدند؟ این معمای بزرگ را بسیاری از محققان و متفکران بزرگ کاویده اند، اما پاسخ هنریچ کاملا متفاوت از بقیه است.
-هنریچ نشان می دهد جوامع دموکراتیک از سال ۵۰۰ میلادی تحولات شان را آغاز کردند و نه از رنسانس در پانصد سال پیش. همچنین هنریچ نشان می دهد دولت ها و سامان سیاسی دموکراتیک حاصل دو تحول ساختاری است: ۱) ظهور سواد همگانی؛ ۲) تحول نهاد خویشاوندی. بحث تحول نهاد خویشاوندی را که از هزار و پانصد سال پیش آغاز شد فعلا کنار می گذارم و جدا بیان می کنم. اما بحث سواد و دموکراسی مختصر می گویم. البته کتاب او ۸۷۸ صفحه است و فقط نتیجه اش را می گویم.
- اروپا از قرن شانزدهم سوادآموزی همگانی را آغاز کرد و تا ۱۹۵۰ تمام جمعیت باسواد شدند. به قول هنریچ "در قرن شانزدهم مهارت خواندن و نوشتن همچون آتش به پنبه زار اروپا افتاد" . هنریچ در دیباچه اش می نویسد سوادآموزی همگانی مغز انسان کژگون را تغییر داد و باعث شد " مداربندی های عصبی آن از نو سیم پیچی شد" و " لب پیشانی به ویژه در ناحیه بروکا که نقش مهمی در تکلم دارد تغییر کرد" و در نتیجه این تغییر " پردازش گفتار و تفکر درباره اذهان دیگران" هم متحول شد.
”خواندن" حتی بیش از نوشتن نقش مهمی در این تحول داشت. خوانایی و نویسایی قلمرو واژگانی ما را گسترش می دهد، تفکر مفهومی و انتزاعی را ایجاد می کند، باعث ذخیره و انباشت تجربه ها و دانش ها می شود، شیوه تفکر تحلیلی و انتقادی را جایگزین شیوه تفکر کلی می سازد، درک همدلانه را تقویت می کند، موجب تقویت تفکر مستقل می گردد، و شکل تازه ای از تعاملات اجتماعی را می آفریند.
هنریچ اینها را نشان می دهد و بیان می کند که اینها لازمه دموکراسی اند. میزان پیشرفت دموکراسی تابعی از میزان خوانایی و نویسایی مردم هر جامعه است. در کتابم "الفبای زندگی"(۱۴۰۳) همین قصه را درباره بحران دموکراسی در ایران شرح داده ام. می دانم باسواد کردن ۲۱ میلیون نفر جمعیت بی سواد کنونی کار ساده ای نیست. سخت تر از آن میلیون ها نفری هستند که دیپلم و حتی مدرک دانشگاهی دارند اما خوانا و نویسا نیستند.
در "الفبای زندگی" نشان داده ام محتاج مدرسه ایم اما مدرسه ای با کیفیت که بتواند انسان توانمند خوانا و نویسا تربیت کند. این راه تحقق دموکراسی در ایران است. اگرچه این راهی نیست و نباشد که یک شبه طی شود.
بیشتر بخوانید:
چرایی پیشبینیناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیدهتر شده
حال خراب سیاست های فرهنگی / قانون چیست، صدا و سیما و دولت چه می گویند، مردم چه می کنند؟/ بدون تفکیک نهادی سیاست فرهنگی نخواهیم داشت
زوال نگرانی مشترک متفکران امروز از فوکویاما و پیکتی تا عجماغلو/ فناوری الزاما موجودی معصوم نیست
انقلاب علمی خاموش و انفعال ما / پیشگامی تولید فکر نیازمند آزاداندیشی از قیدهای تحمیلی است
۲۱۶۲۱۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903405